Franco Angeli
test

Franco Angeli (Roma 1935 - 1988)

Espone per la prima volta alla Galleria la Salita nel 1959 e propone una figurazione nuovissima fatta di un'unica colorazione e una costante monocromia, dal nero al grigio, al verde, che resta però libera di esprimere la sua matericità. La produzione di Angeli accoglie poi una serie di immagini-simbolo che rendono la sua pittura più attenta alla realtà della storia. Sono quei simboli che gli permettono di essere ricordato come uno degli artisti più celebri della Pop Art italiana: per questo artista sono pop le icone della romanità e del potere espresso dalle aquile, accanto a svastiche, croci, falci e martello e dollari, pop proprio perché emblemi legati alle masse. Nel 1964 Angeli è presente alla XXXII Biennale di Venezia e alla mostra “Giovani pittori romani” alla Galleria la Tartaruga di Roma. Negli anni Ottanta però la sua pittura, ripreso l'uso del pennello quale strumento di lavoro, perde la sua forza ideale lasciando l'immagine svuotata.

Nel 1975 esegue, nella stamperia di Livorno di Guastalla - Edizioni Graphis Arte, cinque litografie originali a colori. Negli anni ’80, tramite il suo gallerista e amico Francesco Soligo, ha un contratto di lavoro con la Galleria Guastalla Graphis Arte.

 

He exhibited for the first time at Galleria La Salita in 1959 and proposed a new figuration made of a single color and a constant monochrome, from black, to gray, to green, which however remains free to express its materiality. Angeli's production also includes a series of symbolic images that make his painting closer to the reality of history. These are the symbols that allow him to be remembered as one of the most famous artits in Italian Pop Art: for this artist the icons of the Roman world and of the power expressed by eagles are pop, next to swastikas, crosses, scythes and hammer and dollars , pop just because emblems linked to the masses. In 1964 Angeli was present at the XXXII Venice Biennale and at the exhibition "Young Roman painters" at Galleria della Tartaruga in Rome. In the eighties, however, his painting, once again using the brush as a working tool, lost its ideal strength leaving the image emptied.

In 1975, in Guastalla’s printshop in Livorno, he published with Graphis Arte five original colored lithographs. In the 1980s, through his gallery owner and friend Francesco Soligo, he has a work contract with the Guastalla Graphis Arte Gallery.

 

We use cookies to optimize our website and services.
This website uses Google Analytics (GA4) as a third-party analytical cookie in order to analyse users’ browsing and to produce statistics on visits; the IP address is not “in clear” text, this cookie is thus deemed analogue to technical cookies and does not require the users’ consent.
Accept
Decline